Sample Page

Po IŽA kreipimosi – Seimo Kultūros komitete diskusija dėl žiniasklaidos konkurencinės aplinkos ir informacijos kokybės socialiniuose tinkluose

Reaguodamas į Interneto žiniasklaidos asociacijos (IŽA) kreipimąsi, Seimo Kultūros komitetas surengė apskrito stalo diskusiją, kurioje aptarti aktualūs klausimai dėl informacijos sklaidos kokybės socialinių tinklų platformose, reklamos rinkos pokyčių ir kaip užtikrinti sąžiningesnes konkurencines sąlygas tarp vietinės Lietuvos žiniasklaidos ir pasaulinių technologijų kompanijų, vykdančių veiklą Lietuvoje. Tuo tikslu nuspręsta kreiptis į Seimo valdybą su prašymu sudaryti specialią darbo grupę, kurioje būtų ieškoma konkrečių teisinių sprendimų šioms problemoms spręsti.

Diskusijos metu IŽA pirmininkė Lina Bušinskaitė pristatė konkrečius siūlymus – stiprinti žalingo turinio priežiūrą, efektyvinti kovą su dezinformacija ir faktų tikrinimą, skiriant papildomą finansavimą Medijų rėmimo fondui (MRF), užtikrinti skaidresnį viešųjų lėšų panaudojimą informacijos sklaidai bei grįžti prie diskusijų dėl skaitmeninių paslaugų mokesčio (angl digital servises tax) įvedimo Lietuvoje. Taip pat suteikti nacionalinio pranešėjo statusą Visuomenės informavimo etikos asociacijai (VIEA), kad ji galėtų operatyviai pranešti socialinių tinklų platformoms apie dezinformaciją ir melagingą, žalingą turinį.

Diskusijos metu išryškėjo aiški tendencija – vis daugiau reklamos pajamų, įskaitant viešojo sektoriaus komunikacijos biudžetus, persiskirstoma iš nacionalinių žiniasklaidos priemonių į globalias skaitmenines platformas, tokias kaip „Meta“, „Google“, „TikTok“. Tai kelia grėsmę tradicinės žiniasklaidos tvarumui, mažina jos galimybes konkuruoti ir silpnina demokratinės visuomenės pagrindą – nepriklausomą tradicinę žiniasklaidą.

„Skaitmeninės platformos tapo neatsiejama informacijos sklaidos dalimi, tačiau jų veikla Lietuvoje dažnai vykdoma be proporcingo mokesčių prisidėjimo. Turime ieškoti sprendimų, kurie leistų subalansuoti konkurencinę aplinką ir užtikrinti, kad vietinė žiniasklaida išliktų gyvybinga bei nepriklausoma“, – teigia Seimo Kultūros komiteto pirmininkas Kęstutis Vilkauskas.

IŽA pirmininkė Lina Bušinskaitė sako, kad globalios platformos keičia ne tik tai, kaip žmonės vartoja turinį, bet ir tai, kaip formuojasi viešoji nuomonė, kaip veikia demokratiniai procesai ir kaip išsaugoma kokybiška, patikima, profesionali žurnalistika ir tradicinė žiniasklaida.

„Lietuva – ne išimtis. Reikalingi sisteminiai sprendimai, kurie užtikrintų sąžiningą konkurenciją tarp nelygiaverčių rinkos žaidėjų – tradicinės vietinės žiniasklaidos ir pasaulinių kompanijų, kurios vykdo veiklą Lietuvoje, ir, žinoma, informacinį saugumą. Labai svarbu, kad Seimo Kultūros komitetas išgirdo mūsų siūlymus ir bus ieškoma konkrečių sprendimų, kaip spręsti keliamas problemas, mažinti takoskyrą tarp vietinės žiniasklaidos ir pasaulinių socialinių tinklų, kurios vykdo veiklą ir Lietuvoje“, – sako IŽA pirmininkė Lina Bušinskaitė.

Diskusijoje buvo akcentuota, kad viešieji informacijos sklaidos biudžetai turėtų būti naudojami atsakingai – prioritetą teikiant nacionalinėms žiniasklaidos priemonėms, kurios veikia pagal Lietuvos teisę, moka mokesčius ir laikosi profesinės etikos standartų. Informacijos sklaida per socialinius tinklus neturėtų tapti pagrindiniu viešųjų lėšų panaudojimo kanalu.

Tarp galimų sprendimų buvo aptarta ir skaitmeninių paslaugų mokesčio idėja – kaip priemonė užtikrinti, kad globalios platformos, generuojančios pajamas Lietuvoje, prisidėtų prie šalies viešųjų finansų. Dalis surinktų lėšų galėtų būti nukreipta į MRF, stiprinant nepriklausomą žurnalistiką.

IŽA kviečia politikus nelaukti pasaulinės mokesčių reformos starto ir imtis nacionalinių sprendimų, kaip tai jau padarė Prancūzija, Italija, Ispanija, Austrija ir kitos ES valstybės.

📢 IŽA kreipėsi – institucijos reaguoja!

Interneto žiniasklaidos asociacija kreipėsi į Seimą, Vyriausybę ir ministerijas, ragindama subalansuoti žaidimo taisykles skaitmeninėje erdvėje, o Vyriausybės kanceliarija jau pavedė ministerijoms įvertinti siūlymus ir rengti pasiūlymus LRV.

Globalios platformos keičia informacijos vartojimą, o vietinė žiniasklaida praranda matomumą ir pajamas. Melagienos, AI generuotas turinys ir algoritmų iškraipyta konkurencija kelia grėsmę kokybiškai žurnalistikai.

🛡️ IŽA siūlo:
🔹 Įvesti skaitmeninių paslaugų mokestį globalioms platformoms;
🔹 Plėsti pelno mokesčio bazę ir taikyti minimalų efektyvųjį tarifą;
🔹 Stiprinti informacinį saugumą ir remti nepriklausomą žiniasklaidą.
🎯 Tik sisteminiai sprendimai gali užtikrinti sąžiningą konkurenciją ir apsaugoti demokratiją.

Skaitmeninė prenumerata – neišvengiamas kelias stiprėjant konkurencijai su socialiniais tinklais ir nuomonės formuotojais

„Kam nesinori prižiūrėtos, tvarkingos aplinkos? Taip, dalis tokių yra. Jų reikalas. O tvarka galvoje?“ – retoriškai klausia Linas Kontrimas, Politikos komunikacijos tyrimų centro vadovas. Pasak jo, aiškios mintys šiais laikais labai priklauso nuo sutvarkytos žurnalistikos. Tokios, kuri turi konkretų adresą, konkrečią atsakomybę. „Tai – klasika, tai yra save pateisinusi ir apgynusi tradicija. Ir niekada nebuvo klausiama, ar reikia susimokėti už tokią atsakomybę.“

Kaip skaitmeninė prenumerata keičia žiniasklaidą ir santykį su skaitytoju? 

Šiuolaikinėje informacijos eroje, kai naujienos pasiekia akimirksniu, o socialiniai tinklai perpildyti nuomonių, komentarų ir dažnai – melagienų, noras gauti patikimą, patikrintą informaciją tampa vis aktualesnis. Žiniasklaida šiandien išgyvena esminį virsmą, todėl vis daugiau tradicinių pasaulio leidinių atsisako nemokamo turinio modelio ir pereina prie prenumeratos pagrindu veikiančių sistemų. Tai nėra tik finansinis sprendimas – tai strateginis pasirinkimas, leidžiantis išlaikyti žurnalistikos kokybę, nepriklausomybę ir atsakomybę.

Seime – tarpinstitucinis susitikimas dėl DI klastojamų žurnalistų veidų ir balsų 

Reaguodamas į Interneto žiniasklaidos asociacijos (IŽA) kreipimąsi dėl vis dažniau pasitaikančių atvejų, kai pasitelkus dirbtinį intelektą (DI) kuriamas melagingas audiovizualinis turinys, Seimo Kultūros komiteto pirmininkas Kęstutis Vilkauskas inicijavo tarpinstitucinį susitikimą. Jame dalyvavo IŽA, Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos (ŽEIT), Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK), Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT), Kultūros ministerijos bei Seimo atstovai.

Interneto žiniasklaidos asociacija kviečia institucijas imtis veiksmų dėl DI kuriamo melagingo turinio

Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA) kreipėsi į atsakingas institucijas – Seimą, Vyriausybę, Kultūros ministeriją, Nacionalinį kibernetinio saugumo centrą (NKSC), Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybą (ŽEIT), ragindama skubiai reaguoti į vis dažniau pasitaikančius atvejus, kai pasitelkus dirbtinį intelektą (DI) kuriamas melagingas audiovizualinis turinys, klonuojant tradicinės žiniasklaidos priemonių atstovų veidus ir balsus. Pavyzdžiui, panaudojant jų tikrovėje atliktus interviu su žinomais medikais, politikais, visuomenės veikėjais. 

Seimas apsisprendė: pretenzijoms dėl redakcijų turinio bus taikomas 2 metų senaties terminas

Seimas priėmė Visuomenės informavimo įstatymo pataisas, kuriomis numatoma, kad žurnalistų ir redakcijų sukurtam turiniui būtų taikomas 2 metų senaties terminas, kurias inicijavo Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA). Už šias pataisas vienbalsiai balsavo 106 Seimo nariai, prieš – 0, susilaikė – 2. Joms įsigaliojus, skundai dėl redakcijų turinio būtų priimami tik tuo atveju, jei publikacija paskelbta ne seniau kaip prieš dvejus metus, praneša Interneto žiniasklaidos asociacija.

IŽA ir ŽEIT vadovų susitikime – apie grėsmes tradicinei žiniasklaidai

IŽA pirmininkė Lina Bušinskaitė susitikusi naujuoju Žurnalistų etikos inspektoriumi Dainiumi Radzevičiumi aptarė, kaip būtų galima tobulinti žiniasklaidos veiklą reguliuojančią teisinę bazę, apie tradicinės žiniasklaidos iššūkius, nuolat augant pasaulinių socialinių tinklų įtakai, tobulėjant dirbtinio intelekto (DI) galimybėms, juose plintant įvairaus žanro turiniui, kurį kuria nuomonės formuotojai ir daug sekėjų turintys žmonės.

IŽA sveikina naująjį ŽEIT vadovą D. Radzevičių

Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA) nuoširdžiai sveikina Dainių Radzevičių, paskirtą naujuoju žurnalistų etikos inspektoriumi. Malonu, kad šią kandidatūrą Seimui teikė Visuomenės informavimo etikos asociacija, kurios narė yra ir IŽA, tikėdama, jog ilgametė D. Radzevičiaus patirtis žiniasklaidoje bei jo aktyvus indėlis į žurnalistų bendruomenės stiprinimą užtikrins kokybišką ir atsakingą žiniasklaidos priežiūrą.

IŽA vadovė Lina Bušinskaitė įvertinta už skaidrų ir pavyzdinį lobizmą

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) įteikė apdovanojimą Interneto žiniasklaidos asociacijos (IŽA) pirmininkei Linai Bušinskaitei už skaidrų ir pavyzdinį lobizmą. Šis įvertinimas įteiktas VTEK organizuotame Lobistinės veiklos skaidrumo forume 2025, kuriame aptartas dabartinis lobistinės veiklos reglamentavimas, iššūkiai ir galimi pokyčiai.